Outsiders



Har nyss suttit och tittat på Outsiders som visade sig handla om unga svenska tonårsmammor ikväll.
Väldigt intressant tyckte jag.
Jag som ung mamma, även om jag inte var 15 år utan 18, känner igen mig mycket ändå.
Främst tyckte jag Nadja i programmet, här ovan med sin dotter, sa mycket kloka saker.

Att vara mamma är underbart och mycket kärlek är det.
Men det är onekligen väldigt jobbigt att ha barn.
Jag orkar inte ens gå in på det uppenbara, utan detta kommer kunna diskuteras länge om tonårsmammor.

Jag fick barn då jag var 18 och Hailey var planerad.
Jag skäms nästan att säga att Jolene var oplanerad och nu var jag ju ändå 22 år då jag blev gravid med henne.
Men som 18-åring hade jag ingen aning om hur det är att ha barn.
Och ändå fick jag småsyskon då jag var 12,13 och 14 även om det inte är samma sak såklart.
Jag hade en väldigt romantiserad bild av mödraskapet.
Mamma sa "att det är ingen dans på rosor att ha barn".
Och visst kunde jag förstå det, men inte fullt ut.
Vi var nog väldigt spontana. "Vad mysigt det vore med barn, ja vi skaffar ett".

Nu har ju vi klarat det väldigt bra, men jag skulle ju ljuga om jag inte säger att det vore tusen gånger lättare att inte ha barn.
Men när de väl är här skulle man aldrig önska att man inte haft dem.
Även om det finns stunder man bara vill ha barnvakt i två veckor och få vara.
Fast det roliga då är ju att man efter två dagar i "frihet" inte har en aning om vad man ska göra av all dötid.
Och saknaden är enorm då barnen är borta!!

Jag skulle aldrig rekommendera någon som är ung att skaffa barn.
Däremot skulle jag heller aldrig döma någon.
Jag har klarat att ta en examen, körtkort och har en egen bostad och klarar mig gott - "trots" tre barn.
Men det hade nog varit lättare utan.

Jag tar bara som exempel att Hailey är sjuk nu. Och då är jag dessutom "bara" mammaledig.
Ingen tenta som väntar.

Hailey ska nu ha mediciner, astmamedicin, antibiotika x3, hostmedicin.
Jolene ska droppas med minifom och ska droppas i näsan för hon är snorig.
Noelle har inga mediciner, men blir less då en är sjuk och ska få uppmärksamhet.
En är bebis och ska ammas, bytas osv.
Så hon leker pajas och hoppar omkring oss i soffan. Och PÅ oss.

Dessa saker var nog inget jag hade med i planeringen då jag skaffade barn.
Nog för jag visste att de blir sjuka, men man har ingen aning om hur trött man blir.
Men trots detta är det världens bästa jobb, om än det svåraste.
Men främsta anledningen till att jag inte rekommenderar det till unga tjejer är främst exemplet ovan.
Man ska som sagt få ha sin tid då man ska få vara egoistisk.
Man ska inte behöva tänka på att snyta näsor, torka rumpor och inte få sova på morgonen - om man vill.
Även om det är bra med jobb, utbildning pengar mm så är det ändå inte främsta anledningen.

Jag är stolt över mig själv och tycker jag är ett levande exempel på att det går att fixa båda sakerna samtidigt.
Familj och utbildning.
Dessutom som ung hade jag aldrig vant mig med att göra av med en massa pengar.
Så lite pengar, trots knaper inkomst tycker jag inte vi haft.
Men trots att jag klarat det, har jag ibland kännt mig väldigt stressad för att fixa allt.
Jag har sällan orkat pluggat på kvällarna då barnen somnat.
Efter hämtning på dagis, middag och kvällsrutinerna är man själv sedan trött.
Då vill man vila och göra det man själv vill.

Så jag hurrar för unga föräldrar, då man väl blivit det.
Men om du planerar barn, så tänk efter en gång till!!


Länk till programmet : http://www.kanal5play.se/program/play/outsiders-s08e09



Kommentarer
Postat av: Kaarro

Anna, du är en otrolig mamma och helt sjukt bra att du har fixat så mycket under så kort tid!!

Jag kan tänka mig att alla dagar är inte en dans på rosor.. du och Micke gör ett fantastiskt jobb! Det är bara att kämpa på! Ni är BÄST!



Puss&Kram&Godnatt

2010-03-01 @ 22:52:08
URL: http://attvarakarolina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0