Blåbärssylt

Jag kokar en sån god blåbärssylt. Den är gjord med vanilj i och smakar underbart gott!
Imorse åt jag den med mjölk och flingor.



Blåbärssylt med vanilj

Vanilj är som gjort till blåbär! Servera till glass, pannkakor eller som fyllning i bakverk!

En sats ger cirka tre kilo sylt.

Du behöver

  • 3-4 liter blåbär (1 ½ ? 2 kg)
  • 2 dl vatten
  • 1 ½ kg socker
  • 2 tsk rent vaniljpulver eller 4 tsk vaniljsocker
  • (1 krm natriumbensoat per lite färdig sylt)

Gör så här

Rensa och skölj bären. Koka upp blåbären, sockret, vanilj (obs, inte vaniljsockeret) och vatten och låt koka i cirka 10 minuter, eller tills bären är mjuka men inte söndekokta.

Tag av från värmen, skumma av sylten. Tillsätt vaniljsockret, om du väljer att använda det. Vill du använda natriumbensoat så tillsätt nu ett kryddmått per liter färdig sylt och blanda väl. Slå upp på rengjorda burkar.

Smaken blir bättre om sylten får stå ett tag innan den serveras.

 


Kommentarer
Postat av: Karro

Mmmm, det där ska jag prova!! Jag som älskar blåbär och vanilj!!



Pusspuss

2010-02-22 @ 21:21:41
URL: http://attvarakarolina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0